Odkazy:  :   Spolek   Portal    Sbirka   GDPR   Doprava-online   Autoplosina   Facebook

Řidiči, naučte se chápat šoféry kamionů

I řidiči osobních vozidel jsou řidiči.
Odpovědět
Uživatelský avatar
bohousek1
Člen sdružení
Příspěvky: 5606
Registrován: ned 29. bře 2009 12:25:00
Kontaktovat uživatele:

Řidiči, naučte se chápat šoféry kamionů

Příspěvek od bohousek1 »

Řidiči, naučte se chápat šoféry kamionů
ZDROJ : Autoweb.cz
http://www.autoweb.cz/ridici-naucte-se- ... y-kamionu/


Nákladní doprava je páteří fungující ekonomiky. Smiřte se s hustým provozem kamionů a nedělejte řidičům tahačů naschvály.

Tento článek sice vyšel už před rokem, ale především média opět trochu necitlivě svádí problémy na zasněžených silnicích jen na řidiče nákladních aut. Proto článek znovu zařazujeme na titulní stránku Autowebu.

Každou zimu si média s chutí smlsnou na řidičích kamionů, kteří "v kalamitě ucapli dálnici D1 na Vysočině" a podobně. Přitom se trochu zapomíná na to, že problémy kamionů často způsobují neopatrnou a bezohlednou jízdou i řidiči osobních aut. Zkuste se proto podívat na problém i z druhé stránky. Vžijte si do kůže řidiče kamionu, který dělá svou práci. Vy musíte celý den sedět u počítače, on tráví týdny na cestách po Evropě.

Pochopte, proč kamiony jezdí
Řidiči kamionů narozdíl od majitelů supersportů nebo od motorkářů nejezdí z radosti, ale z nutnosti. Je to jejich práce a nebýt kamionů a nákladní automobilové dopravy vůbec, nemohli byste den co den jezdit do chrámů konzumu a jiných lidojemů utrácet tisíce za čínské tenisky a elektroniku. Někdo ty věci totiž musí do obchodu dovézt.

Jsou liché snahy zákonodárců, úředníků a ekologických aktivistů dostat kamiony ze silnic například na koleje. Síť železnic je velmi řídká a v době, kdy naprostá většina průmyslových podniků operuje systémem "Just in time" je tahač nejefektivnější způsob, jak dopravit velké množství zboží do místa určení přesně ve stanovenou dobu.

Nákladní auto musí logicky generovat zisk, jinak by si ho dopravce nepořizoval. Proto je pro něj efektivnější, když kamion vytěžuje a ten jezdí (i třeba poloprázdný), než aby stál a prášilo se na něj. Také průměrnou rychlostí je doprava nákladním autem velmi výhodná a v mnoha logistických ohledech převyšuje svou pohotovostí na krátkých vzdálenostech i leteckou dopravu zboží.

S nožem na krku
"Jako řidič musím plnit velmi těsný časový rozpis. Ráno v Plzni, v poledne v Ostravě, do večera v Liberci," říká řidič tahače Honza, který nejen, že jezdí s kamiony a těžkou technikou přes deset let, ale je také velkým fanouškem aut a dokonce si sám postavil repliku vozu AC Cobra. "Nedovedu si představit, že by třeba vlak dopravil zboží do daného místa rychleji," dodává.

"Vadí mi, když mi nějaký řídič osobáku dává najevo, že ho zdržuji. Po dálnici jedu do 90 km/h, protože víc mi nedovoluje zákon. Kdybych chtěl a mohl, rád pojedu třeba sto třicet, abych byl v cíli co nejdříve," vysvětluje dále Honza. Doplňuje, že tahač by klidně jel rychleji, ale kvůli zákonům a omezovači rychlosti to prostě nejde. Úřady totiž pravidelně kontrolují záznamy z tachografu a řidič si nemůže dovolit omezovač odpojit, i když to někteří prý dělají.

Jízdní souprava může mít hmotnost až 40 tun, což je jako 25 osobních aut. Tahač přesto nedisponuje stejným násobkem výkonu či točivého momentu, proto v prudkém kopci nemusí dokázat udržovat rychlost. Jako řidič osobního auta se prostě musíte smířit s tím, že tahač do kopce rychleji nepojede, i když ho jeho řidič doslova tlačí očima.

Nedělejte naschvály
"Nemohu si vzpomenout, že by mě něčím řidiči osobáků vyloženě štvali, i když sem tam někdo špatně odhadne vzdálenost nebo podcení rychlost tahače. Vadí mi ale umravňovači, kteří se mi neustále snaží vnucovat svou vlastní a často mylnou představu o pravidlech jízdy," připomíná řidič tahače Honza asi nejběžnější nešvar řidičů. "Často řidiči také nechápou, že nemohu jet po úzké silnici kamionem po krajnici, protože bych návěsem srážel větve ze stromů," vysvětluje.

Co by měl každý řidič vědět o motorkářích
Jak být lepším řidičem – kapitola 12: Buďte slušní k ostatním
"Někteří také podceňují nebo naopak přeceňují účinnost brzdové soustavy tahače," upozorňuje dále Honza. Kamion má sice díky většímu počtu širokých pneumatik velkou styčnou plochu s vozovkou, ale ubrzdit čtyřicet tun není tak jednoduché. "Někteří často dělají to, že za každou cenu kamion předjedou, aby po pěti sekundách šli prudce na brzdu a odbočili ze silnice," kroutí nad počínáním některých řidičů Honza.

Jak reagovat
Zejména pro začínající řidiče je obtížné pochopit úmysly šoféra kamionu. Často totiž provádí poněkud obtížný manévr, zejména v úzkých prostorách. Řidič tahače si musí hodně najet, protože kloub soupravy je posunut dopředu a návěs se prostě zlomit nedá, takže samotný tahač musí opsat mnohem větší oblouk. Například při odbočování doprava potřebuje v úzkých křižovatkách kamion nejen celou šíři vozovky i v levém protijedoucím pruhu, ale také zpravidla i druhý pruh na silnici, kam odbočuje. Snažte se proto včas pochopit počínání řidiče tahače a reagujte podle toho. Když řidič vidí, že se do křižovatky nevejde, pustí vás.

S rozměry kamionů jsou i jiné problémy. Jak se auto mezi tahačem a návěsem láme, vznikají řidiči velké mrtvé úhly a on nemůže vidět, co se za autem děje. Ne všechny nákladní vozy mají boční a couvací kamery. Pokud tedy zaparkujete naříklad na dálničních odpočívadlech nebo čerpacích stanicích nešikovně, může se stát, že vás prostě řidič tahače nabere – nevidí vás.

Při jízdě rovně má řidič tahače celkem jasnou představu o dění kolem vozu, ale největší nebezpečí vzniká, když se pohybujete s autem (nebo motorkou) těsně pod kabinou. I když má asférická zrcátka, tento prostor lze těžko pokrýt. Předjíždějte proto tahač rychle a neloudejte se vedle něj jen o pár kilometrů za hodinu vyšší rychlostí.

Pamatujte také na to, že je kamion velmi citlivý na nárazový boční vítr. Naložené auto poryv větru neovlivní tak výrazně, ale prázdný návěs může vítr klidně i převrátit nebo odfouknout kamion do jiného jízdního pruhu.

Co nedělat
Nezdržujte zbytečně kamion. Nedivte se pak, že se vám jeho řidič nalepí deset centimetrů za narázník. Pro řidiče kamionu je zejména před stoupáním každý kilometr za hodinu klíčový, aby udržel motor v optimálních pracovních otáčkách a kopec vyjel. Pokud chcete jet i na dálnici pomalu, snažte se vždy přizpůsobit aspoň rychlosti kamionů. Pokud vám to technický stav vozu neumožňuje, například kvůli rychlostnímu limitu dojezdové rezervy, nechte se předjet a pomožte řidiči kamionu s předjížděním tím, že uberete plyn.

Na čerpacích stanicích využívejte stojanů pro osobní auta. Stojany pro nákladní vozy jsou zpravidla označeny, a tak u nich nezabírejte místo. Řidič kamionu většinou nemá možnost přejet k jinému stojanu jako osobní auto.

Snažte se jezdit plynule a předvídatelně. Nedělejte před kamionem prudké a nečekané manévry, protože velké a těžké nákladní auto potřebuje mnohem více prostoru a nedokáže reagovat tak rychle jako malé osobní auto. Hlavně pak na silnici se sníženou adhezí je důležité brát na řidiče kamionů větší ohled. Řidič kamionu potřebuje udržovat konstantní tempo, aby jeho motor mohl pracovat nejefektivněji. Když je kvůli vám nucen prudce zpomalit, ovlivní to nejen stabilitu auta, ale bude mu trvat dlouho, než zase nabere potřebnou rychlost.

V noci na horizontech se stává, že je řidič kamionu oslněn vašimi dálkovými světly, ačkoli vy jeho světla ještě nevidíte. Uvědomte si, že kabina tahače je o pořádný kus výše než v osobním autě, takže se snažte včas reagovat na bodová světla, která má nákladní automobil na horních koncích kabiny zpravidla namontována.

S čím se musíte smířit
Kamiony se prostě na dálnicích předjíždět budou. "Mrzí mne, když si pak Rumun s Maďarem musí dokazovat, kdo má rychlejší kamion. Ucpou na dvě tři minuty oba pruhy dálnice, přitom by stačilo, aby jeden na chvíli sundal nohu z plynu nebo odpojil tempomat," posteskl si nad chováním některých "kolegů" řidič tahače Honza.

"Firmy šetří, kde se dá, a často najímají mladé řidiče bez zkušeností, kteří se pak neumí za volantem tahače chovat zodpovědně," upozorňuje Honza na další riziko spojené s provozem kamionů. Někteří "nevyježdění" řidiči si prý dostatečně neuvědomují rizika spojená s provozem čtyřicetitunového kolosu a chovají se, jako by si velikostí auta něco kompenzovali.

Pamatujte hlavně na to, že řidiči kamionů jezdit musí. Je to jejich práce. Nesnažte se je proto školit nebo jim vnucovat vlastní představu o pravidlech jízdy a raději se soustřeďte na to, abyste jim nepřekáželi a nedělali naschvály. Na kamionové dopravě stojí evropský průmysl a čím více budeme nesmyslnými zákony a předpisy kamiony omezovat, tím bude výsledný produkt pro zákazníka hůře dostupný a také dražší.
Krwel
Člen sdružení
Příspěvky: 22
Registrován: úte 14. zář 2010 20:16:21

Re: Řidiči, naučte se chápat šoféry kamionů

Příspěvek od Krwel »

Velmi hezký článek. Bez dovolení jsem si dovolil ho zkopírovat na Lanciaklub, kde jsem delší dobu členem a jelikož je tam hodně řidičů osobních aut, tak si myslím, že jako osvěta by to mohlo pomoci.
pmlady
Příspěvky: 5
Registrován: úte 09. říj 2012 23:26:39

Re: Řidiči, naučte se chápat šoféry kamionů

Příspěvek od pmlady »

Klobouk dole ;)
Porovnejte si nabídky pojišťoven na povinné ručení můžete ušetřit až devět tisíc. V hledání informací o nemovitostech vám pomůže katastr nemovitostí a vyhledávání čísel přes telefonní seznam.
Odpovědět