Odkazy:  :   Spolek   Portal    Sbirka   GDPR   Doprava-online   Autoplosina   Facebook

Dělení směna

autobusy , tramvaje , trolejbusy ....
Odpovědět
koudel
Příspěvky: 2
Registrován: stř 17. črc 2013 21:02:34

Dělení směna

Příspěvek od koudel »

Zdravím šechny diskutující. Chtěl bych se zde zeptat zkušenějších, jestli je stanovený nejnižší možný časový limit pro tzv. "dělené směny". Náš zaměstnavatel v nedávné době přišel s tím, že dělenou směnou je myšlena směna, v níž jedno nebo více čekání převyšuje jednu hodinu. Proto nás také nutil k tomu, abychom přistoupili na jeho návrh,který spočíval v tom, že bychom měli směnu např. od 4.50 do 23.05 s dvěma přerušeními 1x 1,5 a 1x 2,5 hodiny :shock:. Pochopitelně, že jsme na tento návrh nepřistoupili, ale chtěl bych vědět, zda zaměstnavatel měl na takovýto výklad dělené směny nějaké opodstatnění nebo zda si jen upravil výklad zákona a jeho prováděcích předpisů po svém. Za všechny odpovědi předem děkuji.
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Dělení směna

Příspěvek od frantaemail »

Takto rozvržená pracovní doba je nepřípustná.
Právní předpisy umožňují variantu rozdělení pracovní směny do více částí. Počet částí a ani délka jednotlivých částí rozdělené směny není stanovena, je však potřeba vycházet z toho, že je to pořád jedna směna a začátek začíná počátkem první části a konec končí koncem poslední části pracovní směny. Při rozdělení směny však nesmí zaměstnavatel zapomínat, že i v případě rozdělené směny je potřeba dodržet dobu odpočinku mezi směnami pro který platí ustanovení § 90 odst. 1 ZP (min. 12hod) a pro zkrácený denní odpočinek mezi směnami § 90 odst. 2 ZP (min. 8 hod s tím, že následující odpočinek bude prodloužen o zkrácení tohoto odpočinku).
koudel
Příspěvky: 2
Registrován: stř 17. črc 2013 21:02:34

Re: Dělení směna

Příspěvek od koudel »

Zdravím, Františku, díky za tvoji odpověď. Měl bych na tebe(nebo i někoho jiného) ještě doplňující dotaz. Po této dělené směně (4.30-23.05) by následoval odpočnek a začátek nové směny by byl cca v 10.30 hod. a konec asi v 18.30. Podle našeho nízoru by toto řešení bylo možné a zaměstnavatel by na něj i přistoupil, ale je to jenom náš (je nás 12 řidičů) názor. Je tento odpočinek mezi směnami dostatečný i podle předpisů? Po této směně by následovala ještě jedna cca 10,5 hod. směna s nástupem v 5.00 a potom turnusové volno v délcě 48 hodin. Ještě pro úplnost dodávám, že výměna té prvn(dělené) směny za třetí není možná, protože dělená směna nezačíná na středisku, ale v obci, vzdálené 45 km od střediska, kde se nocuje. Díky za odpovědi.
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Dělení směna

Příspěvek od frantaemail »

Omlouvám se za nepřesnou předchozí odpověď, avšak platí pořád že takto rozvržená směna je nepřípustná, z důvodu její délky a nemožnosti využít limity pro dobu odpočinku. Předpokládám že se jedná o klasickou MHD do 50 km.
Pro zaměstnance pracující jako řidiči MHD platí výjimka daná §100 ze ZP v podobě § 16-19 nařízení vlády č. 589/2006 Sb., zde se uvádí že délka odpočinku musí být 11 hod a nebo 3x v týdnu může být provedeno zkrácení na 9 hodin za podmínky nahrazení zkrácení v následujícím týdnu a nebo v průběhu 24 hodin od začátku směny je denní odpočinek rozdělěn do dvou nebo tří částí, přičemž jedna část musí být minimálně 8 hodin a součet takto rozděleného odpočinku musí být minimálně 12 hodin.
Problém je v délce první dělené směny (04:30 - 23:05), dle výše uvedeného není splněna podmínka pro uznání denního odpočinku.Tudíž by směna musela být např. takto: začátek v 04:30 hod - 2x krátký odpočinek (1,5 + 2,5 hod) a konec by musel být ve 20:30 hod). Od toho se pak může odvíjet další rozvrh.
Odpovědět