Odkazy:  :   Spolek   Portal    Sbirka   GDPR   Doprava-online   Autoplosina   Facebook

OSVČ a sociální předpis

Otázky pouze na téma sociální předpisy, AETR, ES 561/2006, doba řízení, přestávky, odpočinek
Pravidla fóra
Žádáme o naprostou slušnost a věcnost v této sekci, jde nám všem o to, aby tato spolupráce vydržela. Veškeré příspěvky, které nebudou k věci, budou přesunuty do jiné sekce nebo smazány.
Na jiný okruh dotazů zatím nemáme zajištěného garanta, proto se prosím držte jen témat zde uvedených.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Helena
řidič profesionál
Příspěvky: 1267
Registrován: sob 25. dub 2009 12:09:14

OSVČ a sociální předpis

Příspěvek od Helena »

bohousek1 píše:Dopravní politika 20/2009
Evropský parlament

Poslanci zamítli změnu pracovní doby řidičů

Evropský parlament minulý týden v prvním čtení zamítl návrh Evropské komise na revizi platné směrnice o úpravě pracovní doby osob, jež pracují jako řidiči v oblasti silniční dopravy. Poslanci své stanovisko odůvodnili tím, že Evropská komise nevzala v potaz žádost
parlamentu na začlenění samostatně výdělečných řidičů do působnosti legislativy.
Poslanci schválili zprávu, podle níž je „návrh Evropské komise v protikladu k požadavku parlamentu na plné začlenění samostatně výdělečných řidičů do působnosti směrnice od 23. března
2009 po skončení přechodného období, jak stanoví směrnice 2002/15/ES”.
Návrh Evropské komise podle nich nebere v potaz usnesení parlamentu z října loňského roku, v němž poslanci žádali o začlenění samostatně výdělečných řidičů do působnosti směrnice a vyzvali jeho prostřednictvím členské státy, aby směrnici uplatnily co nejrychleji,
a to v zájmu bezpečnosti silničního provozu a ochrany zdraví řidičů.
Silniční dopravci podpořili návrh komise
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU ihned po hlasování v parlamentu uvedla, že Evropská komise musí na svém návrhu přistupovat k řidičům – osobám samostatně výdělečně činným odlišně – důsledně trvat.
(lan)
ec.europa.eu
http://www.iru.or
Pochopila jsem toto správně, že jako OSVČ mohu jezdit i nákladním vozem, aniž bych byla povinna dodržovat sociální předpis?
Uživatelský avatar
bohousek1
Člen sdružení
Příspěvky: 5606
Registrován: ned 29. bře 2009 12:25:00
Kontaktovat uživatele:

Re: OSVČ a sociální předpis

Příspěvek od bohousek1 »

Pracovní doba řidičů: zpátky na začátek
Instituce - 14-10-2009 - 19:32

Jsou nová pravidla pro profesionální řidiče na cestě?
Jednou z prvních známek pravicovější orientace nově zvoleného Parlamentu je změna pozice poslanců v případu pravidel týkajících se pracovní doby profesionálních řidičů. Klíčovou otázkou bylo začlenění samostatně výdělečných řidičů. Hovořili jsme se zástupci poslanců obou stran politického spektra a zeptali jsme se na jejich názor.
Během květnového plenárního zasedání odsouhlasili poslanci návrh, podle kterého by se na samostatně výdělečné řidiče v silniční dopravě měla vztahovat stejná pravidla jako na řidiče v zaměstnaneckém poměru. Tato pravidla by měla zvýšit ochranu účastníků silničního provozu tím, že se snaží zamezit silničním neštěstím, způsobeným nadměrnou pracovní dobou řidičů z povolání. Předpokládalo se, že Výbor pro zaměstnanost toto rozhodnutí schválí, ale namísto toho byl návrh poslanci zamítnut.

Pracovní doba trvající až 65 hodin týdně

Španělský socialista Alejandro Cercas navrhl původní parlamentní žádost, schválenou v říjnu 2008, která požadovala začlenění samostatně výdělečných řidičů."Je to otázka jejich bezpečnosti. Pokud směrnice chrání zdraví zaměstnaných řidičů, nevidím důvod, proč by neměla být vhodná i pro ochranu zdraví samostatně výdělečných řidičů," namítá.

"Mluvíme zde o velmi dlouhých hodinách práce. Tito řidiči si mohou prodloužit pracovní dobu až na 65 hodin týdně", dodává poslanec Cercas. "Ohrožují tak nejen svoje zdraví, ale také zdraví ostatních účastníků provozu."

Profesionální řidiči nejsou sebevrazi

Dle názoru opoziční poslankyně a současné zpravodajky Edit Bauer (ELS, SK) se zdravotní hledisko přeceňuje. "Řidiči přeci sami poznají, jsou-li unaveni a zastaví. Nemůžeme posuzovat nezávislé řidiče jako sebevrahy." Namítá, že by samostatně výdělečným řidičům měla být dána samostatnost, nehledě na fakt, že kontrola jejich pracovní doby by byla obtížná a finančně náročná.

Výše nákladů a neuskutečnitelnost v praxi převážili dokonce nad obavami z toho, že se zaměstnavatelé profesionálních řidičů mohou snažit obejít směrnici tím, že budou tlačit své zaměstnance, aby se stali samostatně výdělečně činní.

Vzhledem k tomu, že zpráva byla ve výboru zamítnuta, celá věc se ocitla opět na začátku. Výbor bude počátkem prosince jednat se zainteresovanými stranami a jeho cílem je předložit novou zprávu na plenárním zasedání v dubnu příštího roku.

Odkaz : 20091009STO62245
http://www.europarl.europa.eu/news/publ ... ult_cs.htm
..:: Bohousek1 ::..
PedroKV
superřidič
Příspěvky: 31
Registrován: pon 16. lis 2009 20:00:39

Re: OSVČ a sociální předpis

Příspěvek od PedroKV »

Helena píše: Pochopila jsem toto správně, že jako OSVČ mohu jezdit i nákladním vozem, aniž bych byla povinna dodržovat sociální předpis?
561/2006:

KAPITOLA I
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
Článek 1
Toto nařízení stanoví pravidla pro doby řízení, přestávky v řízení a doby odpočinku řidičů zajišťujících silniční přepravu zboží a cestujících za účelem harmonizace podmínek hospodářské soutěže mezi druhy pozemní dopravy, zejména v silniční dopravě, a zlepšení pracovních podmínek a bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Účelem tohoto nařízení je rovněž lepší monitorování a prosazování jednotlivými členskými státy a zlepšení pracovní praxe v silniční dopravě


Zde se nehovoří o tom, zda jde o zaměstnance, či OSVČ. To, o čem píše Bohoušek se týká jiné směrnice.
Uživatelský avatar
Helena
řidič profesionál
Příspěvky: 1267
Registrován: sob 25. dub 2009 12:09:14

Re: OSVČ a sociální předpis

Příspěvek od Helena »

Aha, díky za odpověď.
Odpovědět