Odkazy:  :   Spolek   Portal    Sbirka   GDPR   Doprava-online   Autoplosina   Facebook

Vyjímání karet z tachografu.

Vše o přestávkávkach, AETRu apd.
Odpovědět
sedivacek49
Příspěvky: 3
Registrován: pát 08. kvě 2015 11:26:53

Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od sedivacek49 »

Prosím Vás, mám dotaz. Zaměstnavatel - dispečeři, nutí řidiče, kteří dělají týdení přestávku 45 hod, Vyndávat kartu řidiče z tachografu.
Ale řidič je v zahraničí, není na hotelu a nemá jak doložit odpočinek jinde... Podle mne se karta vyjímá jen při opuštění vozidla (například v místě bydliště.) Jinak, pokud nemůže řidič doložit účtem z hotelu odpočinek mimo vozidlo, měla by karta zůstat v tachografu aby bylo jasné, že vozidlo s řidičem stálo bez hnutí uvedenou dobu.
Ale toto dispečeři neuznávají a nutí řidiče, aby kartu vyjímali z tachografu. Prosím o radu. Děkuji.
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od frantaemail »

Já osobně doporučuji kartu řidiče z tachografu vyjímat při denním a týdenním odpočinku a následně po ukončení odpočinku a vložení karty řidiče do tachografu doplnit danou činnost. Problém může nastat u tachografů Stoneridge, z důvodu obtížného doplňování činností.. Nikde není stanoveno, že karta musí být v době odpočinku v tachografu. Je pouze stanoveno, že karta řidiče nesmí být vyjmuta v průběhu - před konce koncem pracovní doby, pokud není její vyjmutí jinak dovoleno, např. silniční kontrola, stahování dat, apod. Pokud má řidič odpočinek, neměl by se věnovat činnosti spadající pod práci, což kontrola činností tachografu bez pochyby je. Při silničních kontrolách se především kontroluje činnost řidiče, zda dodržuje pravidla stanovená právními předpisy (561/2006/ES nebo dohoda AETR). Pro případy běžných týdenních odpočinků ve vozidlech platí to to: V případech, že řidič tráví odpočinek ve vozidle, je jakékoliv prokazování na straně kontrolního orgánu, (hotelový účet, potvrzení od milenky, apod.) nemohou být zpětně vyžadovány. Řidiči musí být dokázáno trávení odpočinku ve vozidle, kontrolujícím policistou a jen „v daném okamžiku.“ Je zcela legální, pokud řidič tráví svoji týdenní dobu odpočinku u rodiny či svých přátel. Osobně si myslím, že článek 8 nařízení 561/2006/ES zcela nezakazuje možnosti trávení běžných týdenních odpočinků ve vozidle.
sedivacek49
Příspěvky: 3
Registrován: pát 08. kvě 2015 11:26:53

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od sedivacek49 »

Dobrá, chci jen poděkovat. I když, podle mého, je jednodušší nechat kartu v tachografu a dělat odpočinek. Pokud samozřejmě nejsem v místě bydliště. Ale respektuji Váš názor a poslechnu dispečery. Na týdenní pauzu budu vyjímat a pak při vložení doplňovat kartu řidiče.. Díky.
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od frantaemail »

Sice zcela nevím,co vede onoho zaměstnavatele k nucení vyjímat karty z tachografu, já to beru hlavně z praktického hlediska. Karta je můj doklad a o víkendu, pokud někam jdu, tak nemám tachograf pod kontrolou a ani ho nesmím mít (mám odpočinek a co se děje s vozidlem je mi celkem jedno). Další varianta je, že se tachograf "zblázní" a začne zaznamenávat nesmysly a potom to vysvětluj někomu co si "vyváděl" s kartou.
sedivacek49
Příspěvky: 3
Registrován: pát 08. kvě 2015 11:26:53

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od sedivacek49 »

Prý, (nevím o tom nic), bylo někde nařízeno že se má dlouhá (45 hod) pauza, dělat jen při opuštění vozidla. Ale říkám, nevím o tom nic. Ale nemá to hlavu ani patu. Když jsem v cizině tak je každému policistovi jasný, že si například z Menchestru neodskočím do Kladna....
Přesto děkuji za odpověď. Protože jsem hledal nějaké nařízení podle kterého by byl řidič povinen vyjímat kartu. Díky..
Uživatelský avatar
FR1GTX
Člen sdružení
Příspěvky: 175
Registrován: pon 29. lis 2010 15:35:29
Bydliště: Brno

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od FR1GTX »

Franto,můžu se ti do toho vložit?Samozřejmě,že fakticky není zakázáno trávení běžného týdenního odpočinku,nicméně z článku 8,odst.8 to přece vyplývá...ve zbytku samozřejmě souhlasím,pokud nebudu "přistižen" přímo ve vozidle,je to prakticky neprokázatelné.

Dále by mě zajímalo,co je to za nesmysl a kdo je jeho šiřitelem předkládat pro prokázání odpočinku nějaké potvrzení z hotelů,ubytoven apod.Prosím odkaz na jediné nařízení,zákon,směrnici která toto nařizuje?Nebavím se o tom,že to líp vypadá při kontrole a sám si občas razítko z hotelu nechám taky dát...ale nevím o tom,že by toto bylo nařízeno a kontrolní orgán měl někde zákonnou oporu to po mně vyžadovat.
Protože pokud je mi známo,nař. EU 561/2006 říká,že lůžko nebo lehátko musím mít k dispozici pouze tehdy,pokud trávím BDO nebo zkrácený TDO ve vozidle,případně doprovázím vozidlo na vlaku či trajektu,přesunuji se z místa obvyklého odstavení nebo bydliště k vozidlu a chci tento čas vykázat jak odpočinek.Jinak je přece odpočinek jasně definován jako doba,kdy může řidič volně nakládat se svým časem,a pak už je každýmu kulový co v tomto čase dělám a nepotřebuju k tomu nutně lůžko..
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od frantaemail »

Samozřejmě, že v článku 8 není zmiňován běžný týdenní odpočinek. V době tvorby tohoto nařízení zřejmě zákonodárci a odborníci nepředpokládali, že bude taková expanze východu na západ z důvodu kabotáže. Jediný důvod proč začali kolem sebe kopat např. francouzští a belgičtí kontroloři není nějaké sociální cítění s řidiči, ti jim jsou zcela někde, ale hlavní důvod je, že východní řidiči, díky právě západním spedicím, berou práci tamním řidičům. Toto nařízení by mělo být celé zrevidováno a více upřesněny podmínky. Pokud bych za současného znění měl provést modelovou situaci podle francouzského a belgického výkladu, tak by vypada takto :
V případě, že řidič provede ve vozidle a lehátkem zkrácený týdenní odpočinek v délce 44 hodin a k tomuto odpočinku si přiřadí náhradu za předešlý zkrácený odpočinek v délce 21 hodin, provede v souhrnu 65 hodin odpočinku ve vozidle. A takto provedený odpočinek je zcela v souladu s nařízením a neodporuje francouskému a belgickému výkladu ani právu (jako definice je brán běžný týdenní odpočinek, nikoliv celková doba).
Článek 8 odst. 7. - Každá doba odpočinku vybraná náhradou za zkrácení týdenní doby odpočinku musí bezprostředně navazovat na jinou dobu odpočinku trvající nejméně 9 hodin.
V případě provedení běžné týdenní doby odpočinku ve vozidle vybavené lehátkem v délce 45 hodin a více je toto dle výše zmíněného výkladu dvou států porušení nařízení 561/2006/ES, ikdyž to nelze jednoznačně ze zmíněného članku vyvodit.
Takže, pak by podle některých výkladů, mohl řidič provádět zkrácený týdenní odpočinek včetně náhrady ve vozidle (65 hodin) a nemohl by provádět běžný týdenní odpočinek v délce 45 hodin?
Ohledně dokazování a prokazování, kde řidič tráví odpočinek, by mělo platit, že dokazovat musí kontrolor, nikoliv řidič. Takže jakékoliv účtenky a různá prohlášení nejsou povinni řidiči předkládat. Šiřitelem je jaksi asi JPP.
Nařizovat komukoliv, kde musí trávit týdenní odpočinek (např. min. 45 hodin v místě bydliště, mimo místo bydliště méně jak 45 hodin) je nesmysl. To by neslo známky diskriminace a omezování pohybu.
Gizmo_CZ
řidič profesionál
Příspěvky: 49
Registrován: ned 08. srp 2010 8:37:14
Bydliště: HOPI :-)

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od Gizmo_CZ »

A když jsme u toho vyjmutí karty - Ptám se dotyčných co kartu nechávají v tachografu (což je podle mě hloupost) jakým způsobem tedy ukončují výkon? Protože pokud si myslí, že nechají kartu v tachografu a "natočí" na ní 9h/11h pauzu, že je to automaticky další výkon tak se šeredně pletou!! jak narazíte na pomahače pedanta jste v prkně!
Uživatelský avatar
Koňák
Člen sdružení
Příspěvky: 396
Registrován: úte 17. lis 2009 22:48:53
Bydliště: Petrovice u Karviné

Re: Vyjímání karet z tachografu.

Příspěvek od Koňák »

Gizmo, pokud děláš odpočinek v autě, klidně karta v tachografu může zůstat. Směnu (podle tebe "výkon") si ukončí tím, že si najedou do menu a zadají CÍLOVOU ZEMI (u siemensů) nebo KONEC ZEMĚ (u stonridge)
Pokud nemůžeš manipulovat s tachografem, máš povinnost kartu vytáhnout. Je to tvůj osobní doklad. Takže pokud jdeš domů, karta jde domů s tebou.
Odpovědět