Odkazy:  :   Spolek   Portal    Sbirka   GDPR   Doprava-online   Autoplosina   Facebook

Prosím o radu s přestávkama atd..

Vše o přestávkávkach, AETRu apd.
Odpovědět
Aliens 5
Příspěvky: 2
Registrován: sob 15. zář 2012 18:23:49

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od Aliens 5 »

Kolega si nechal o víkendu stahovat kartu na Truck festu u odboru dopravy a taky mu tam tvrdili že nemůže dělat 15h výkon s 10h jízdy a 9h pauzy,takže bych rád viděl kde to je černé na bílém,že to tak může nebo nesmí být.
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od frantaemail »

Předně je potřeba rozlišit odpracovat 15 hodin a pracovní doba 15 hodin. Tzv. "15 hodinový výkon", jinak pracovní doba je odvozena od minimální denní doby odpočinku ve 24 hodinovém cyklu, která může být minimálně 9 hodin v průběhu 24 hodin. Doba odpočinku je v tomto případě stanovena NV č. 589/2006 Sb. § 7, který odkazuje na nařízení EpaR (ES) č. 561/2006 čl. 8 odst. 2). Doba která se uvádí v § 5 odst. 2) NV č. 589/2006 Sb. je doba kterou může zaměstnavatel naplánovat, k této době mohou být přiřazeny i max. 2 přesčasové hodiny (13 + 2 = 15). V 15 hodinové pracovní době může řidič vykonávat různé činnosti, např. řízení, jinou práci, přestávky, pohotovost nebo 1. děleného denního odpočinku. Takže čistě teoreticky nelze odpracovat 15 hodin, jelikož musí být dodrženy doby přestávek.

Aliens5: nikdo z odboru dopravy na Truckfestu nebyl, možná sis to spletl s CSPSD (Centrum služeb pro silniční dopravu s.p.o.). Situaci kdy řidič ve 24 hodinovém cyklu bude mít pracovní směnu 15 hodin včetně přesčasových hodin a v ní provede 10 hodin řízení a 5 hodin jiných činností (bezpečnostní přestávky, přestávky na jidlo, jiná práce, pohotovost) je přípustná v případě dodržení jiných ustanovení právních předpisů, např. § 5 odst. 1) NV č. 589/2006.
strejda marek
superřidič
Příspěvky: 32
Registrován: úte 24. led 2012 7:41:13

POZOR

Příspěvek od strejda marek »

frantaemail & cdvz nemá ve všem pravdu.
Jeho text je OBSAHOVĚ matoucí a řidič může nabýt dojmu, že je KDYŽ SE BUDE ŘÍDIT JEHO "VÝKLADEM" POJMŮ A DOJMŮ bude vše OK. Není. POZOR NA TO.

Co je špatné?
Především použití zkrácené verze citace § 5 odst. 2 NV 589. Tam se ve zkutečnosti dolsova píše, že:
Délka směny může činit nejvýše 13 hodin.
Délka směny zaměstnance pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.

Co je směna? To nám říká § 78 odst. 1 písm. c) ZP:
směnou se rozumí část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného rozvrhu pracovních směn odpracovat

Takže k tomu jeho příkladu: zaměstnavtel může naplánovat směnu dlouhou max. 13h (10 při práci v noci). Přičemž v průběhu těchto dob (délka směny) bude zaměstnanec vykonávat práci dle rozvržení prc. doby (obvyklé v dopravě je nerovnomerné rozvržení při 40h týdně, rozvržených zpravidla do pětidenního cyklu). Přesčasová práce v rámci jednoho týdne může být max. 8hod. při rovnoměrném. Při nerovnoměrném je povoleno max. tolik přesčasů aby v rámci vyrovnávacího období (max. 26týdnů - bez ohledu na to zda jsou ve firmě odbory a co jejich kolektivní slouva stanovuje o délce vyr.období) činil průměrný týdenní výkon práce max. 40h. Navíc tato týdenní doba práce (vč. práce přesčas) NESMÍ PŘESÁHNOUT 60h týdně před jejím zprůměrováním.

Pozor, na častý omyl, co se týká výkonu 48h týdně. To je možné pouze ve dvou a více prac.poměrech souhrnem.

Také je třeba si uvědomit, že ve skutečnosti se v uvedeném příkladě (13+2=15) jedná o:
13h dlouhá směna
8h práce (běžná prac.doba 40:5=8)
5h domluvených přesčasů
2h jiné přesčasy

správně má být uvedeno: 13h/10h směna v ní 8h běžný výkon práce (40:5) + 7h/2h přesčas

záměrně jsem neuvedl... jelikož:
Bezpečnostní přestávka - je počítána do "běžné" pracovní doby.
Jiná práce - je jiný výkon práce (výkon práce mimo řízení) a tedy je započtena do "běžné" pracovní doby.
Pracovní pohotovost - není pracovní dobou. Pouze za ni přílsuší příplatek ve výši min. 10%.
Dělený odpočinek - v rámci jedné plánované směny - lze. V tom případě je to přerušení směny. Z 475/2001 tohle detailně řešil např. pro řidiče tram, metro...
Pozor, tento Z se nevstahuje na MKD!

ZÁVĚR
Ve výsledku je teoreticky možné tezi (13+2=15) skutečně odpracovat (15h práce). OVŠEM předpokladu, že budou dodrženy veškeré BP a pauzy na svačinu. Tohle je (8h práce + 7h přečasu) je realizovatelní ma 3x v týdnu. Ponechme stranou morálnost a etičnosti takového plánování práce.
Naposledy upravil(a) strejda marek dne čtv 20. zář 2012 7:12:39, celkem upraveno 3 x.
„Jako všechny zákony světa, i pravda je stálé a neměnná.“ — Giordano Bruno

„S obtížemi a trápením bysme si měli poradit sami, ale o radosti bychom se měli podělit s ostatními.“ — Henrik Ibsen
Uživatelský avatar
frantaemail
Člen sdružení
Příspěvky: 2299
Registrován: ned 03. kvě 2009 14:19:26
Bydliště: Šluknov

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od frantaemail »

strejda marek:
1) prosím nezatahovat do toho CDVZ, vystupuji zde soukromě
2) nechci se zde přít zda mám pravdu nebo ne, napsal jsem zde svůj názor na danou problematiku
Uživatelský avatar
bohousek1
Člen sdružení
Příspěvky: 5606
Registrován: ned 29. bře 2009 12:25:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od bohousek1 »

Nerad se pletu do tak odborné diskuze, ale myslím si, že zákon č. 475/2001 Sb. byl nahrazen NV č. 589/2006 Sb. Další nesrovnalost bych viděl v plánování směny, jestliže zaměstnavatel rozvrhne týdenní pracovní dobu v jednotlivých dnech, na např. PO -13 hod, ÚT - 8 hod, ST - 5 hod, ČT - 8 hod, PÁ - 6 hod (PO-PÁ= 40 hod), tak hodiny odpracované nad tento limit jsou přesčasové hodiny. Přesčasové hodiny v tomto případě jsou hodiny, vykonané nad roztrhnuté hodiny.
..:: Bohousek1 ::..
strejda marek
superřidič
Příspěvky: 32
Registrován: úte 24. led 2012 7:41:13

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od strejda marek »

bohousek1 ve stř 19. zář 2012 20:47:37 napsal, cituji:
Nerad se pletu do tak odborné diskuze, ale myslím si, že zákon č. 475/2001 Sb. byl nahrazen NV č. 589/2006 Sb. Další nesrovnalost bych viděl v plánování směny, jestliže zaměstnavatel rozvrhne týdenní pracovní dobu v jednotlivých dnech, na např. PO -13 hod, ÚT - 8 hod, ST - 5 hod, ČT - 8 hod, PÁ - 6 hod (PO-PÁ= 40 hod), tak hodiny odpracované nad tento limit jsou přesčasové hodiny. Přesčasové hodiny v tomto případě jsou hodiny, vykonané nad roztrhnuté hodiny.


NV nemůže nahradit zákon, zákon nahradí pouze jiný zákon, mnařízení vlády je zákonu "podřazený" předpis nikoli rovný, nařízení vlády pouze podrobnějí upravuje to co je dáno v zákoně... A ano je zrušen,, ale ne jmenovaným nařízením ale nahrazen ZP (262/2006). A v příspěvku byl uveden pouze jako příklad, nikoli jako odkaz k nastudování.

citace: ...jestliže zaměstnavatel rozvrhne týdenní pracovní dobu v jednotlivých dnech, na např. PO -13 hod, ÚT - 8 hod, ST - 5 hod, ČT - 8 hod, PÁ - 6 hod (PO-PÁ= 40 hod), tak hodiny odpracované nad tento limit jsou přesčasové hodiny. Přesčasové hodiny v tomto případě jsou hodiny, vykonané nad roztrhnuté hodiny

Není pravda co zde bohousek1 píše. Plán je plán a rozvrh je rozvrh. Plán lze operativně měnit měnit. Je rozdíl mezi plánem směn a odpracovanou směnou. Je nutné blíže se seznámit se sněním jednotlivcýh ustanovení ZP. V plánované směně (13h/10h) je zaměstnaec připraven pracovat dle dle pokynů zaměstnavatele práci v rozsahu, který ve vyrovnávacím obdbí něpřekročí průměr 40h týdně (např. 5x8h denně). Jinými slovy: zaměstnaec bude pracovat v rozvržené týdenní pracovní době v plánovaných směnách.

Práce přesčas je práce nad rámec pracovní doby, nikoli nad rámec plánované směny.

Práce přesčas
§ 93 ZP
(1) Práci přesčas je možné konat jen výjimečně.
(2) Práci přesčas může zaměstnavatel zaměstnanci nařídit jen z vážných provozních důvodů, a to i na dobu nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami, popřípadě za podmínek uvedených v § 91 odst. 2 až 4 i na dny pracovního klidu. Nařízená práce přesčas nesmí u zaměstnance činit více než 8 hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce.
(3) Zaměstnavatel může požadovat práci přesčas nad rozsah uvedený v odstavci 2 pouze na základě dohody se zaměstnancem.
(4) Celkový rozsah práce přesčas nesmí činit v průměru více než 8 hodin týdně v období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích. Jen kolektivní smlouva může vymezit toto období nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
(5) Do počtu hodin nejvýše přípustné práce přesčas ve vyrovnávacím období podle odstavce 4 se nezahrnuje práce přesčas, za kterou bylo zaměstnanci poskytnuto náhradní volno.

Pozor k odstavci 4) - použije se jiná úprava prac. doby pro zaměstnace v dopravě (§100)
„Jako všechny zákony světa, i pravda je stálé a neměnná.“ — Giordano Bruno

„S obtížemi a trápením bysme si měli poradit sami, ale o radosti bychom se měli podělit s ostatními.“ — Henrik Ibsen
strejda marek
superřidič
Příspěvky: 32
Registrován: úte 24. led 2012 7:41:13

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od strejda marek »

reakce na příspěvek uživatele: frantaemail, který tento uživatel napsal: stř 19. zář 2012 13:36:02

cituji:
1) prosím nezatahovat do toho CDVZ, vystupuji zde soukromě
2) nechci se zde přít zda mám pravdu nebo ne, napsal jsem zde svůj názor na danou problematiku


oslovení v mém příspěvku (stř 19. zář 2012 11:41:50): frantaemail & cdvz bylo pouze oslovením, nikoli popíchnutím. Pokud nechceš do svých příspěvků zatahovat společnost: Centrum dopravního vzdělání s.r.o. (CDVZ) nepoužívej ji ve svých příspěvcích. Jako soukrommá osoba nepoužívej odkazů na společnost kterou nechceš do svých soukrommých aktivit zatahovat. v opačném případě se nesmíš divit, že někdo bude brát tvé "soukrommé" názory za názory spojené se společností kterou "propaguješ" nebo "zastupuješ" ...

Chyba v tomto případě není na mé straně, nýbrž na tvé, jelikož používáš odkazů na společnost: Centrum dopravního vzdělání s.r.o., což u některých (třeba i u mne) vyvolává dojem, že hovoříš jejím jménem (třebas občas nekorektními, jindy poněkud průkopnickými atd.).

I já zde vystupuji jako soukrommá osoba, i já zde píši své názory, i já jesm zaměstnenec firmy, ale neprezentuji ji zde právě z toho důvodu aby nebyla spojována s mými názory (třebas občas nekorektními, jindy poněkud průkopnickými atd.).
„Jako všechny zákony světa, i pravda je stálé a neměnná.“ — Giordano Bruno

„S obtížemi a trápením bysme si měli poradit sami, ale o radosti bychom se měli podělit s ostatními.“ — Henrik Ibsen
otes
řidič profesionál
Příspěvky: 486
Registrován: ned 15. lis 2009 6:50:20

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od otes »

jenom jsem chtěl podotknout, že zákony ČR platí na území ČR a v mezinárodní dopravě platí mezinárodní smlouvy, úmluvy, Nařízení atd...
nečetl jsem celou diskuzi, tak snad nejsem mimo mísu... 8-)
někdy se dotazy opakujou a je to stále dokola..... :roll:
když mám v bříšku jako v pokojíčku, nic mě nerozhodí :-)
773691118
Igi
Příspěvky: 6
Registrován: pát 13. led 2017 14:42:16

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od Igi »

Všem ahoj.Mam docela zajimavou situace,a prosil bych,pokud je to možne,o radu.Jezdim z kamionem pro firmu,ktera zas dostava zakazky od jine dopravni firmy,a tim samym nas "řidi" dyspečery od konkurence,a jak to byva,se na nas honi sve ego.Jezdim od ponděli do patku,většinou od rana do večera (+~),prostě klasika.V patek ale to začina,to znamena:-měl bych se,po pauze,rozjet cca v 5.00,nakladku ale dostanu někde v pobliž na 14.00,a okno na vykladku na 21.00 v mistě,jenom několik hodin jizdy vzdalenym od mista nakladky.Je jasne,že to dělaji naschval,a je take jasne,že naše firma to nijak ne řeši,tak jak je to jakoby jejich pracedavce.Aby bylo jasne,one chtěji,abych ja v patek po pauze stravil v autě čekanim dalši cca 5-7 hodin,a pak začal vykon,abych zvladnul te jejich "propočty".Co mi poradite?,krom toho abych si hledal jine zaměstnani:-) Předem děkují,a ať se daři.
Uživatelský avatar
bohousek1
Člen sdružení
Příspěvky: 5606
Registrován: ned 29. bře 2009 12:25:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím o radu s přestávkama atd..

Příspěvek od bohousek1 »

Co můžeme poradit? SÁM JSI SI ODPOVĚDĚL. Pokud nejsi spokojený jdi jinam, když se Vás ani vlastní firma nezastane. Dnes hledají řidiče mraky firem, je potřšeba si ale dobře vybrat a nastavit si hned ze začátku svoje podmínky. Nepřistupovat na minimální mzdu a zbytek bokem.

Hlavně at máš kartu v pořádku, jinak jdou pokuty za tebou. Doufám, že máš vše na pásce - přesčasy.
..:: Bohousek1 ::..
Odpovědět